Føderal registreringsafgift rammer elbilsejere

Opsummer artikel:
Tilmeld dig nyhedsbrev

Et aktivt reddit fællesskab bestående af reddit brugere med interesse i elbiler reagerer vredt på forslaget BUILD America 250 Act, Section 1129 (Registration fee on motor vehicles). Afdelingen foreslår en føderal registreringsafgift på omkring 130 USD om året – ca. 910 DKK – som mange i fællesskabet kalder en strafbeskatning af elbilsejere.

Hvordan en fast føderal registreringsafgift rammer familier

En reddit bruger med interesse i elbiler skrev, at den foreslåede føderale registreringsafgift ville være punitive og ramme dem, der har valgt en elbil for at spare penge. Med BUILD America 250 Act, Section 1129 (Registration fee on motor vehicles) ude på bordet, peger flere på, at den føderale benzinafgift på 18,3 cents pr. gallon – ca. 1,28 DKK pr. gallon – ikke er blevet justeret siden 1993, mens leveomkostningerne er steget. Consumer Reports’ analyse nævnes af flere: den gennemsnitlige amerikaner betaler kun omkring 70-90 USD i føderal benzinafgift om året – ca. 490-630 DKK – hvilket ligger langt under den nye foreslåede afgift for elbiler.

Reddit brugere: dobbeltbeskatning, elbiler og økonomi

Fællesskabet fremhæver begrebet dobbeltbeskatning – mange elbilsejere betaler allerede højere registreringsafgifter på delstatsniveau. En bruger skrev i frustration, at “jeg betaler allerede dette, når jeg betaler min årlige registrering i min stat”. Andre pointerer, at faste gebyrer ignorerer faktisk kørsel – Consumer Reports bemærker, at faste afgifter skifter byrden væk fra kommercielle køretøjer, som kan køre op til 10 gange så mange kilometer som private biler, og dermed undgår proportional betaling for vejslid. Diskussionen kobler bekymringer om overkommelighed og ejerskab af elbil til bredere emner som leveomkostninger og fairness.

Kommentarerne fra reddit fællesskabet rammer bredt: “Any sort of flat tax is a terrible idea”; “The oil companies have record breaking profits. They should pay higher taxes instead”; og “The current anti EV administration pisses me off…” Disse stemmer illustrerer en policy critique, der både er økonomisk og politisk motiveret.

Sådan opfordrer reddit brugere til at kontakte repræsentanter

Fællesskabets råd er entydigt: kontakt lokale politikere i Huset og Senatet og kræv, at de stemmer imod Section 1129. De linker til officielle sider og opfordrer til personlig pres, fordi midtvejsvalgene forventes at blive tætte – House and Senate kan ikke ignorere et så upopulært forslag uden politiske konsekvenser. Læs baggrund og debat om årlige afgifter i USA her: Årlig afgift på elbiler og plugin hybrider i USA: ny model på vej? og om opladningsudrulning her: Udrulning af elbilopladning til flerfamilieboliger i USA løser hjemmeladning mangler.

Fællesskabet spreder også konkrete links til at kontakte beslutningstagere: Find din repræsentant i Huset og Kontakt din senator i Senatet. De anbefaler at formulere en personlig, klar besked: nævn BUILD America 250 Act, Section 1129 (Registration fee on motor vehicles), forklar hvordan en føderal registreringsafgift påvirker husholdningens økonomi, og understreg politiske konsekvenser ved midtvejsvalgene.

Afslutningsvis er fællesskabets budskab tydeligt og gentaget i trådene: hvis politikerne vil have vælgernes støtte, skal de handle nu. En af de klare opfordringer lyder på dansk: “Hvis du vil have min stemme, stem NEJ til Section 1129.” Reddit brugere med interesse i elbiler vil huske, hvordan repræsentanter stemmer på dette forslag, og de vil bruge deres stemme ved valget.

Del artiklen

Hold dig opdateret

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og få de seneste nyheder samt relevant information om elbiler

Relaterede nyheder

EV vs ICE: økonomisk sammenligning af Q4 og 4Runner

Læsetid: 3:27 min

Sammenligning af ejeromkostninger: 2025 Audi Q4 e-tron vs 2018 Toyota 4Runner. Se energikost, vedligehold, leasing, forsikring og gensalgsværdi.

Se nyhed
Interiør af moderne elbil med digital skærm og sportsrat, set fra førersædet
Foto via http://insideevs.com/

Rivian R2 (Launch Package) uden lidar: derfor kan ventetiden blive for lang

Læsetid: 9:24 min

Rivian R2 Launch Package uden lidar: Se, hvordan tidlig levering, AI-platform, LDM og Autonomy+ kan forme fremtidens kørsel.

Se nyhed
Elbil oplader ved en Tesla ladestation i grønne omgivelser
Foto via http://insideevs.com/

Elbiler med højeste oplyste DC-hurtigladeeffekt: hvad tallene skjuler

Læsetid: 6:59 min

Se hvilke elbiler med højeste oplyste DC-hurtigladeeffekt 2026 klarer sig bedst i praksis – og hvad tal som 10-80% virkelig betyder.

Se nyhed